دات نت نیوک


رتبه بندی این مطلب:
4.0
5314 بازديد

مصرف غذاهای دریایی و درمان بیماری ها

مصرف غذاهای دریایی و درمان بیماری ها

فواید مصرف غذاهای دریایی و درمان بیماری ها

طی سال های اخیر، کشور های توسعه یافته و سایر کشور ها در معرض بیماری های جدی مرتبط با سبک زندگی هستند. رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل موثر در ایجاد حساسیت به بیماری های مرتبط با رژیم غذایی به ویژه در دوران سالخوردگی است. نتایج مطالعاتی که به بررسی عادت های غذایی پرداخته اند نشان از سلامتی مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو دارند. ترکیباتی در غذاهای دریایی وجود دارد که در موجودات خشکی وجود ندارد.
این ترکیبات شامل اسیدهای چرب غیر اشباع n-3 مانند اسید ایکوزاپنتانوئیک و اسید داکوزاهگزانوئیک هستند که در پیشگیری ابتلا به بیماری های تصلب شرایین و ترومبوتیک کمک می کنند. چاقی، دیابت، فشار خون بالا، انواع سرطان، بیماری های قلبی عروقی و کبد چرب غیر الکلی انواع بیماری های مرتبط با شیوه زندگی امروزی هستند.

 افزایش قند و چربی باعث ایجاد بیماری چاقی و دیابت می شود.غذاهی دریایی یا Seafood به عنوان غذاهای ضروری و مورد نیاز انسان در میان ملت های مختلف پذیرفته شده است. 

غذاهای دریایی به دلیل داشتن پروتئین های با کیفیت بالا، اسیدهای چرب غیر اشباع n-3 و سایر مواد مغذی مانند مواد معدنی، عناصر کمیاب و ویتامین های بسیار ضروری، مورد توجه هستند. مواد مغذی موجود در ماهی و میگو برای عملکردهای بدن ضروری هستند و برای رشد کامل مغز و سیستم عصبی بدن بایستی از آبزیان مصرف کرد.

 آبزیان سرشار از مواد دارویی طبیعی و ترکیبات ضد سرطان هستند.غذاهای دریایی به کاهش بحران در بسیاری از کشورهای در حال توسعه کمک کرده است و باعث ایجاد یک رژیم غذایی متنوع و مفید شده است. به همین دلایل مصرف میگو، ماهی، لابستر، خرچنگ، اسکوئید، ماهی مرکب و انواع محصولات دریایی که از آبزیان استخراج می گردد، در سراسر دنیا به شکل چشمگیری در حال افزایش است.

غذاهای دریایی چه نقشی در درمان دیابت دارند؟

1. ماهی و سایر غذاهای دریایی سرشار از امگا 3 هستند که باعث کاهش حملات قلبی می شوند. امگا 3 موجود در آبزیان باعث افزایش تاثیر انسولین می گردد و تاثیرات جانبی بیماری دیابت را کاهش می دهد. 

2. میگو، ماهی و سایر آبزیان به صورت طبیعی دارای غلظت پایینی از کربوهیدرات ها هستند. شخصی که دارای بیماری دیابت است بدن آن قادر به استفاده از گلوکوز یا قند غذا نیست. به همین دلیل به بیماران دیابتی توصیه می شود که در رژیم غذایی خود از غذاهایی مانند ماهی و میگو که دارای کربوهیدارات پایین هستند استفاده نمایند.

چربی ماهیان از نوع امگا 3 است

3. ماهی سرشار از پروتئین های با کیفیت است که می تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها و سلامت جسمانی نقش کلیدی ایفا نماید. پروتئین به رشد بافت های جدید بدن کمک می کند و بدون پروتئین ساخت عظلات و بافت های آسیب دیده بدن غیر ممکن است. پروتئین همچنین می تواند به گلوکوز تجزیه شود. فرد مبتلا به بیماری دیابت با خوردن پروتئین به عنوان بخشی از وعده غذایی سالم می تواند به ثبات سطح قند خون کمک نماید.

غذاهای دریایی چه نقشی در درمان بیماری فشار خون دارند؟

ماهیان چرب مانند تن ماهیانی مثل ماهی زرده، ماهی شیر، ماهی قباد، ماهی ماکرل و ماهی هوور و همچنین ماهی سالمون، به دلیل چربی بالا سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند که می تواند از طریق کاهش التهاب و تری گلیسیرید در درمان بیماری فشار خون نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند. علاوه بر این ماهیان چربی مانند ماهی سالمون و تن ماهی، سزشار از ویتامین D هستند. ویتامین D مانند یک هورمون در بدن عمل می کند و می تواند با توجه به خصوصیاتی که دارد باعث کاهش فشار خون و اثرات فشار خون گردد.

مصرف ماهی چگونه می تواند در درمان بیماری های کبدی مانند بیماری کبد چرب نقش ایفا نماید؟

ماهیان چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که از چربی های نوع خوب هستند و به کاهش التهاب کمک می کنند. این چربی ها ممکن است به ویژه در کبد مفید باشند، زیرا به نظر می رسد مانع از تولید چربی های اضافی و حفظ سطح آنزیم در کبد می شوند. در واقع از ماهی به عنوان غذاهایی دوستدار کبد یاد می شود.

سلامت قلب با مصرف ماهی

چگونه مصرف آبزیان باعث سلامت کلیه و درمان بیماری های کلیوی می شود؟

آبزیانی مانند صدف، خرچنگ، میگو و لابستر منبع غنی پروتئین های موجود در کلیه هستند. در درمان بیماری های کلیوی بایستی به این نکته توجه داشته باشیم که نبایستی از ماهی دودی، ماهی شور و کنسرو ماهی یا کنسرو سایر آبزیان مصرف نماییم، چرا که موارد ذکر شده سرشار از سدیم هستند. همچنین بیماران کلیوی بایستی از مصرف ماهی خام جلوگیری نمایند زیرا ممکن است دچار بیماری های انگلی شوند. لازم بذکر است که خواص لابستر و دیگر آبزیان بی شمار بوده که در این مطلب به گوشه ای از آن اشاره نموده ایم.

ارتباط بین سلامت و بیماری های قلبی و مصرف آبزیان به چه صورت است؟

مصرف حداقل یک بار ماهیان چرب مانند ماهی سالمون و ماهی تن در هفته می تواند باعث جلوگیری از حملات قلبی و جلوگیری از سایر مشکلات قلبی عروقی شود. با مصرف یک وعده ماهیان چرب حدود 250 میلی گرم اسید چرب امگا 3 وارد بدن انسان می شود که همین مقدار امگا 3 در هقته می تواند به کاهش بیماری های قلبی و عروقی و حملات قلبی کمک شایانی نماید. جالب است بدانید کلاژن ماهی در جوانسازی و مراقبت از پوست نیز استفاده میگردد.

در انتها خاطر نشان میشویم که در خرید محصولات دریایی نظیر ماهی و میگو و دیگر محصولات دقت نموده و مقاله تقلب در بازار فروش ماهی و میگو را مطالعه نمایید.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x

غذاهای ویکی کالا

تازه های ویکی کالا