دات نت نیوک


رتبه بندی این مطلب:
3/2
9117 بازديد

تقلب در بازار فروش ماهی و میگو

تقلب در بازار فروش ماهی و میگو

تقلب در فروش ماهی تازه در بازار !

حتما بارها و بارها به قصد خرید ماهی و میگو تازه به بازار خرید آبزیان محله یا شهر خود مراجعه و با دست خالی به منزل برگشته اید و یا پس از طبخ، از خرید خود پشیمان شده اید. چندی پیش در یکی از فروشگاه های معروف کشور در حال خرید کالاهای مورد نیاز منزل بودم که چشمم به غرفه فروش ماهی، میگو و آبزیان آن فروشگاه افتاد. با حس کنجکاوی و بررسی کیفیت و قیمت ماهی و میگو به سمت آن غرفه رفتم که تجربه بازدید من بسیار غم انگیر و تاسف بار بود. به نوعی با تقلب در فروش ماهی و میگو تازه در بازار مواجه شدم. پس از آن بازدید بود که متوجه شدم چرا ایرانیان تمایل بسیار پایینی نسبت به خرید آبزیانی مانند میگو، ماهی، لابستر و سایر محصولات آبزی دارند و چرا سرانه مصرف ماهی در ایران کمتر از نصف سرانه مصرف ماهی در جهان است.

در آن فروشگاه معروف تقلب در معنای واقعی خودنمایی می کرد. همانگونه که در تصاویر مشاهده می نمایید، بر روی اتیکت نوشته شده است ماهی شیر اما ماهی کوتر بفروش می رسد، به جای ماهی سرخو فقط یک ماهی سرخ رنگ به نام ماهی چمن خورد خلق الله می دهند و ماهی شوریده را بر روی اتیکت زده اند و به جای آن ماهی حسون یا کریشو را در سبد خرید مشتریان قرار می دهند.
علاوه بر این نوع تلقب و فروش یک ماهی به جای یک ماهی دیگر و فروش ماهیان پرورشی به جای ماهیان دریایی، نام ماهیان را نیز به اشتباه در میان مردم رواج می دادند. برای مثال کوتر یا باراکودا را به نام شیر دم سبز یا شیر سلیمانی به فروش می رساندند و ماهی کپور سرگنده یا بیگ هد را به نام ماهی آزاد دزفول یا ماهی آزاد می فروختند. ماهیان کپور ماهیان گرم آبی هستند و آزاد ماهیان سرد آبی اند و این کجا و آن کجا؟ کپور ماهیان پرورشی شامل کپور معمولی، کپور سرگنده، کپور علف خوار یا آمور و کپور نقره ایی یا فیتوفاگ هستند و در مناطق معتدل و گرم کشور مانند استان خوزستان و گلستان و ماهیان سردآبی مانند قزل آلا در مناطق سردسیر مانند استان کهکیلویه و بویراحمد و ایلام پرورش می یابند. در نتیجه امکان پرورش ماهی آزاد در دزفول استان خوزستان غیر ممکن است، اما متاسفانه در بازار ماهی کپور سرگنده به نام ماهی آزاد دزفول به فروش می رسد!! 
این موضوع شوک عجیبی را در من ایجاد کرد و با خود تامل کردم که آیا ممکن است در دیگر اماکن فروش ماهی و میگو نیز چنین اتفاقی در حال وقوع باشد. به کنکاش و بررسی پرداختم و به چند مکان معروف دیگر سر زدم. بله، از 10 نقطه مورد بررسی بیش از 7 فروشگاه در حال تقلب و فروش ماهی تقلبی و بی کیفیت و فروش ماهیان بی کیفیت و درجه چندم شیلاتی به جای ماهیان درجه یک شیلاتی بودند.

تقلب در فروش میگو تازه در بازار !

در فروش میگو نیز تقلب و کیفیت پایین به غایت آشکار بود. میگو هایی با لکه های سیاه و بد بو که به زور مواد شیمیایی متابی سولفید سدیم و کلر از گندیده شدن آن ها جلوگیری می شد و معلوم بود این میگوها حداقل 10 بار دیفراست شده اند. دیفراست به معنی ذوب شدن یخ است. یعنی میگو یخی را چندین بار آب کنند و در معرض خرید مشتریان قرار دهند و مابقی میگو که به فروش نرسیده است را مجدداً شب در فریزر قرار دهند و روز بعد باز آب نمایند و همین روال را تا فروش کامل میگو ها تکرار کنند. به نظر شما این میگو قابل خوردن است؟
تعدادی نیز میگو پرورشی را به جای میگو دریایی به فروش می رساندند و آن هایی که مقداری در تقلب حرفه ایی تر بودند سایز میگو ها را به مردم اشتباه می فروختند. در سایز میگو یک سیستم جهانی وجود دارد، برای مثال وقتی می گویند سایز میگو 30-40 است بایستی 35 عدد میگو با سر به وزن یک کیلو گرم برسد. در سایز 20-30 باید 25 عدد میگو با سر وزن یک کیلویی داشته باشد. به عبارت دیگر هرچه این اعداد کوچکتر شوند سایز میگو درشت تر می شود که در اصطلاح عامیانه میگو های درشت به شاه میگو معروف اند. در این فروشگاه ها سایز ریزتر را به جای سایز درشت تر می فروختند.
مشاهدات و بررسی ها را شنیدید، به نظر می رسد که الان پاسخ به این سوال که چرا مصرف ماهی در ایران نصف مصرف ماهی در دنیا است، ساده باشد. نیست؟ آیا شما حاضرید که در این بازار خرید کنید؟ آیا این بازار علاقه و انگیزه ایی را در شما ایجاد می نماید ماهی و میگو را با اطمینان وارد سفره غذایی خانواده کنید؟
مصرف آبزیان بسیار ضروری است و ایرانی ها به شدت دچار ضعف در مصرف گوشت سفید ماهی هستند. مصرف میگو به مراتب کمتر از ماهی است. با مصرف آبزیان از بسیاری از بیماری های شایع امروزی مانند سرطان، سکته های قلبی و مغدی می توان جلوگیری کرد. آبزیان سرشار از چربی های نوع خوب مانند امگا 3 و ویتامین D هستند.

آیا می دانید که یکی از دلایل بسیاری از بیماری ها کمبود ویتامین D است؟

ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی است و با مصرف ماهی، میگو و سایر آبزیان به راحتی ویتامین D مورد نیاز ما تامین می گردد. سلنیوم موجود در لابستر، ویتامین های B6 ،B12 و E موجود در میگو، ویتامین D موجود در ماهی، ید موجود در انواع آبزیان، منبع سرشار و غنی از پروتئین انواع ماهی و میگو، تنها و تنها تعدادی از فوائد و مزایای مصرف آبزیان هستند. شما می توانید با مطالعه صفحه ویکی دریا از مزایا و فوائد مصرف آبزیان مطلع شوید.
با توجه به همه موارد ذکر شده و جمع بندی، برای فرار از خرید ماهی و میگو تقلبی و ناسالم و همچنین تامین مواد مغذی مورد نیاز خانواده به خصوص فرزندان که تنها از راه مصرف آبزیان مقدور است، چه باید کرد؟ فروشگاه اینترنتی جوتی کالا در این زمینه به شما کمک می کند. شما با خیالی راحت و آسوده از فروشگاه آنلاین محصولات پروتئینی از جمله فروش ماهی و میگو تازه خریداری کنید. اعضای متخصص و با سابقه تیم پشتیبانی جوتی کالا با وجدان کاری و مسئولیت پذیری بالا تمامی محصولات آبزی را با کیفیت و سلامت به سفره شما خواهند آورد تا همه خانواده های ایرانی با هر سطح درآمدی بتوانند از نعمت محصولات دریایی بهره مند گردند. 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x

غذاهای ویکی کالا

تازه های ویکی کالا